سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معماری
 
این مقاله قصد دارد تا به رویکرد معماری آلی از دیدگاه رایت اشاره کند.
از آغاز تاریح در زمینه ی هنر و معماری کوشش بشر برای به نظم آوردن و تفوق بر محیط خود به دو صورت مشخص بروز کرده است: هندسی و آلی یکی منطقی و قابل محسابه، دیگری (با مقیاس های منطقی موجود) غیر قابل محاسبه. شواهد این دو نحوه ی متقاوت کار برای حل مسائل در تمام فرهنگ های جهان، چه کهن و چه تازه وجود دارد. از آغاز تمدن شهرهائی بوده اند که براساس نقشه های منظم اندیشیده ای گسترش یافته اند و شهرهائی که به حالت طبیعی چون رشد یک درخت توسعه یافته اند. یونانیان قدیم معابد خود را که دارای تناسبات هندسی بودند. سر به آسمان جنوبی کشیده و بر بالای تپه های سنگی «اکروپلیس» بنا نهادند.

دهکده های جزایر یونان که بر رأس تپه ها بنا گشته اند با ساختمانهای سنگی سپید خود از دور شناختنی هستند زیرا که شکل منظم و دیوارهای سپید این دهکده ها که به شیوه ی هندسی شکل یافته و بنا گشته اند در تضادی آشکار با مناظر طبیعی اطراف خود هستند.
تفاوت بین تصور هنری آلی و هندسی حتی امروز در نقاشی و معماری معاصر آشکار است. به این دو نحوه ی تصور هنری باید صرفاً به دیده ی دو شیوه ی کار نگریست و نمی توان یکی را بر دیگری مرجح داشت. به اراده هنرمند است که هر یک از این دو شیوه را می پسندد انتخاب کند. از آغاز، «فرانک لوید رایت» به نحوه تصور هنری آلی روی آورد.
«رایت» در سراسر عمر خود کوشید مقاصد هنرمندانه خود را به زبان «معماری آلی» - اصطلاحی که خود بکار می برد – بیان دارد و احساس وابستگی به «معماری آلی» را خوش داشت. وی با سخنرانی خود در ژانویه 1940 در تالار «جاکسن» شهر بستن کوشید معنی «معماری آلی» را روشن کند. این سخنرانی نوعی مکالمه سقراطی بین او و مستمعین بود برای تعریف و توصیف این اصطلاح. اما با همه کوشش «رایت» با عدم موفقیت روبرو شد و سرانجام معلوم گشت توضیح این اصطلاح در قالب کلمات ممکن نیست و معنای آن را باید در کارهای وی دریافت.در حدود سال 1900 «لوئی سالون» در کتاب «صحبت های کودکستان» خود، نیز کوشیده بود، با نوعی برهان خلف «معنی حقیقی» «معماری آلی» را معلوم دارد. بنابر نوشته وی؛ «آلی یعنی زندگی،یعنی رشد طبیعی، یعنی درست بر عکس آنچه که در معماری کنونی آمریکا (1900) وجود دارد. دیوانگی محتاج ترحمی ، فرم بدون مقصود و مقصود بدون فرم، جزء بی رابطه با کل و کل بدون رابطه با همه چیزمگر دیوانگی و مسخرگی ... آلی یعنی آنچه که معماری آمریکا نیست، غیر آلی یعنی سر نوشت مقدرچنین معماری .... آلی یعنی پژوهش برای یافتن حقیقت، تعبیری از زندگی که بتوان بدان عشق ورزید .... درک زندگی با تمام هوش و حواس ...» به تعبیر «سالون» و «رایت» ، «آلی» اعتراضی بر شخصیت «دونیم شده » و فرهنگ «دو نیم شده ی » عصر است. معنی آن مترادف با معنی (درک حقایق با تمام حوش و حواس )است و یا بسط زندگی بقسمی اس که در آن روش های فکر واحساس یکی شوند .
منبع:v3k2


نوشته شده در تاریخ جمعه 90/1/12 توسط محمدحسن حسنی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک